DK
DK
Ring til os på 0046-40-78980

Designtips for navneskilte

Denne side har et udvalg af navneskilte-designs, til at hjælpe dig med at skabe et veldesignet navneskilt baseret på dit firmalogo eller varemærke. En række tommelfingerregler vil blive demonstreret, sammen med eksempler og skærmbilleder, for at hjælpe dig med at træffe den rigtige beslutning.

 

1) Valg af den bedste størrelse navneskilt til dit brug

Med vores Prestige udvalg af navneskilte, har du et valg af størrelser, og nogle gange er det svært at afgøre præcist, hvilken størrelse man skal gå efter. Ofte bør denne beslutning i høj grad være baseret på udformningen af det logo der skal bruges. 

 

Brede logoer

Hvis dit firmalogo er et bredt logo, er det ofte en god idé at vælge en relativt stort navneskilt (måske 30 mm eller 35 mm høj) og placere logoet i toppen af navneskiltet.

 

 

Det ovenstående eksempel viser et bredt firmalogo, placeret over toppen af ​​en Prestige 74 x 30 mm navneskilt, med et eksempel på navn og jobtitel nedenunder. Dette er en god måde at designe et navneskilt på, med alt centralt justeret og tilstrækkeligt og jævnt mellemrum omkring ydersiden af ​​al tekst og logo. Logoet er stadig iøjnefaldende og let at læse, og teksten bliver ikke klemt. Hvis man havde valgt et kortere navneskilt, ville teksten under logoet ikke have nok plads og navneskiltet kunne se overfyldt ud.

 

Firkantede eller tynde logoer

Til gengæld, hvis dit firmalogo er firkantet eller orienteret som portræt, er det ofte en fordel at vælge et kortere navneskilt (måske 20 mm eller25 mm høj) med dit logo i  venstre eller højre side.

 

 

Det ovenstående eksempel viser et firkantet firmalogo, på den venstre side af et Prestige 74 x 25 mm navneskilt, med et eksempel på navn og jobtitel til højre. Dette er den mest almindelige layout for logoer af disse proportioner, med logoet stort og tydeligt, og navnet og jobtitlen i en rimelig størrelse. Hvis du ikke har brug for jobtitler, kan du måske prøve at have en linje til fornavn ogen anden linje nedenunder til efternavnet. Dette giver mulighed for en større skrifttype, hvilket bidrager til læsbarheden af skiltet og designet.

 

Intet logo

Hvis du leder efter et enkelt navneskilt med måske bare et navn, er Prestige 64 x 15 mm ofte et godt valg. Vi anbefaler ikke at have mere end én linjes tekst på vores 64 x 15 mm Prestige navneskilte, da dette kan være for småt og teksten bliver ulæselig.

 

2) Arbejde med baggrundsfarver og former

Når du har valgt størrelsen på dit navneskilt og tilføjet dit logo og en række tekstlinjer, er det næste skridt at vælge en baggrundsfarve. I mange tilfælde er en simpel ensfarvet baggrund det bedste valg, eller du kan du prøve vores børstet "guld" metal baggrund.

 

 

De forskellige designs ovenfor viser et godt eksempel på, hvordan man bruger vores børstet guld baggrund (øverst til venstre), et godt eksempel på en ensfarvet baggrund (øverst til højre), en god anvendelse af en flerfarvet opdelt baggrund (nederst til venstre) og endelig en dårlig anvendelse af en farvet figur i skiltet (markeret med et X).

 

Problemer med det ovenstående design

Den farvede figur, vist på designet med X ovenfor, illustrerer en almindelig fejl og resulterer næsten altid i et navneskilt, der er vanskelig at læse. Formen, der er valgt på dette navneskilt, er en konstant kurve, hvilket giver en række problemer. For det første er det meget vanskeligt at tilpasse teksten, da der ikke er nogen oplagte grænser at tilpasse til. For det andet reducerer det arealet, hvor man kan placere teksten uden at krydse over farveafgrænsningen. Som en hovedregel bør teksten ikke krydse en farveafgrænsning, og hvis du skriver på en mørk baggrund, bør du altid bruge en lys tekst, og omvendt.

 

Logoer og baggrundsfarver

Hvis dit logo gemmes som i et JPG format, vil du ofte opleve, at det har en hvid blok omkring ydersiden. Dette er okay, hvis du vil placere logoet på en hvid, guld eller sølvfarvet baggrund, da det ikke vil blive vist, men hvis du placerer logoet på en farvet baggrund, vil man kunne se den hvide blok.

 

 

Som vist i det andet af de to ovenstående navneskilte, anbefaler vi altid at placere logoer med denne hvide blok på en hvid, sølv eller guldfarvet baggrund. Hvis du har forskellige versioner af dit logo (måske en PNG eller GIF-fil), der har en gennemsigtig baggrund, ville det se langt bedre ud på den oprindelige baggrund:

 

 

3) Tekstjustering

Tilpasningen af ​​teksten er en anden beslutning, der skal overvejes.Som en hovedregel og hvis du er i tvivl, bør du centrere teksten, hvor det er muligt. Hvis der er et logo på navneskiltet enten til hele bredden af ​​navneskiltet, eller mellem kanten af et logo og kanten af ​navneskiltet.

 

Et dårligt eksempel på tekstjustering er vist i de to billeder nedenfor. Hvis du skulle designe navneskiltet nedenfor, med teksten tilpasset til venstre, ser det pænt ud med et langt navn og jobtitel som i det venstre eksempel nedenfor, men når det drejer sig om kortere navne og jobtitler, efterlades der en stor mængde hvid plads, så navneskiltet  ser ujævn ud, som vist i højre eksemplet nedenfor.

 

 

For at forbedre dette udseende, vil vi anbefale centrering af teksten på tværs af hele navneskiltet. Dette medvirker til at udjævne den hvide plads og skabe et mere ensartet design: